<head id="NEST_Maino.h1">De gamle verksteder</head> | |
<s id="NEST_Maino.s1">Hvem vet om ikke Ivar Mortenssons store tanke om at Lillehammer en gang skal huse håndverkere som henter de fleste av sine motiver fra Maihaugens bohave en gang kan bli til virkelighet.</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s1">Who knows if Ivar Mortenssons big idea that Lillehammer will once house craftsmen that get the majority of their subjects from the house contents at Maihaugen will ever come true.</s> |
<s id="NEST_Maino.s2">Så mange håp kan trenge seg fram, så mange drømmer.</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s2">So much hope can emerge, so many dreams.</s> |
<s id="NEST_Maino.s3">Men den første drømmen som måtte gå i oppfyllelse var den om en egen håndverksavdeling.</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s3">But the first dream that had to come true was the one of a dedicated area for craftsmanship.</s> |
<s id="NEST_Maino.s4">Så kom kanskje det andre etter.</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s4">Then perhaps the rest would follow.</s> |
<s id="NEST_Maino.s5">Anders Sandvig</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s5">-Anders Sandvig</s> |
<s id="NEST_Maino.s6">Hører ikke håndverkeren med blant de mennekser som bebodde Maihaugens hus?</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s6">Did the craftman not count as one of the people who lived in the houses of Maihaugen?</s> |
<s id="NEST_Maino.s7">Hva vi ser her av innbo og løsøre er håndverkerens arbeid.</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s7">What we see here in terms of house contents are the works of the craftsman.</s> |
<s id="NEST_Maino.s8">Anders Sandvig</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s8">-Andreas Sandvig</s> |
<s id="NEST_Maino.s9">Hva i all verden er dette?</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s9">What in the world is this?</s> |
<s id="NEST_Maino.s10">En parafinlampe, og foran står en glasskuppel fylt med vann?</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s10">A paraffin lamp, and in front of it a glass globe filled with water?</s> |
<s id="NEST_Maino.s11">Utenfor skomakerverkstedet møter jeg tre skolebarn.</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s11">Outside the shoemaker shop I meet three school children.</s> |
<s id="NEST_Maino.s12">De tegner nettopp denne spesielle lampen og glasskolben.</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s12">They are drawing this unique lamp and glass globe.</s> |
<s id="NEST_Maino.s13">Jeg spør dem om de kan fortelle meg om lampen.</s> <s id="NEST_Maino.s14">Og de forteller: Dette heter en skomakerkule.</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s13">I ask them if they can tell me about the lamp, and they do: It is called a shoemaker's crystal glass-ball.</s> |
<s id="NEST_Maino.s15">Noen kaller den også en lyskule.</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s14">Some call it a light globe.</s> |
<s id="NEST_Maino.s16">Mange håndverkere har brukt en sånn en.</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s15">Mane craftsmen have used one of these.</s> |
<s id="NEST_Maino.s17">Glasskulen med vann fungerer som et forstørrelsesglass, skjønner du.</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s16">You see, the globe of water acts like a magnifying glass.</s> |
<s id="NEST_Maino.s18">Slik kunne håndverkere samle og forsterke lyset fra parafinlampen og skape godt arbeidslys.</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s17">That way, the craftsmen could focus and amplify the light from the paraffin lamp and create a good working light.</s> |
<s id="NEST_Maino.s19">Jeg skjønner og går videre med ny og viktig kunnskap.</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s18">I understand and go on my way with new and important knowledge learned.</s> |
<s id="NEST_Maino.s20">Disse barna gjør meg nysgjerrig.</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s19">These children make me curious.</s> |
<s id="NEST_Maino.s21">Jeg går tilbake til skomakeren.</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s20">I return to the shoemaker.</s> |
<s id="NEST_Maino.s22">Under skiltet med M. Nielsen, Skomager blir jeg stående og se inn i verkestedet.</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s21">I end up standing below the sign saying "M. Nielsen, Skomager" and staring into the workshop.</s> |
<s id="NEST_Maino.s23">Arbeidsbordet er lavt.</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s22">The work table is low.</s> |
<s id="NEST_Maino.s24">På bordet ligger kniver, syler og tenger.</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s23">On the table there are knives, awls, and pliers.</s> |
<s id="NEST_Maino.s25">Ved siden av mange små pinner som ligner fyrstikker uten svovel.</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s24">Next to them, small sticks that look like matchsticks without the sulfur tip.</s> |
<s id="NEST_Maino.s26">Disse vet jeg skomakeren brukte til å feste hæl og såle med.</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s25">I know that the shoemaker used these to attach the heel and sole.</s> |
<s id="NEST_Maino.s27">På en benk står en liten barnesko i svart skinn.</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s26">On a bench there is a tiny children's shoe made from black leather.</s> |
<s id="NEST_Maino.s28">Så blankpusset den er!</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s27">How polished it is!</s> |
<s id="NEST_Maino.s29">Side om side en herresko med svært tykk såle og høy hæl.</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s28">Side by side with a man's shoe with a very thick sole and high heel.</s> |
<s id="NEST_Maino.s30">Den er nok laget til en mann som hadde en fot som var kortere enn den andre.</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s29">It is likely made for a man who had a foot that was shorter than the other.</s> |
<s id="NEST_Maino.s31">På veggen henger gammeldagse høye støvler.</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s30">On the wall hands a pair of old fashioned high boots.</s> |
<s id="NEST_Maino.s32">Kanskje de var til samme bruk som våre gummistøvler?</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s31">Maybe they were used the same as our rubber boots?</s> |
<s id="NEST_Maino.s33">Skomakeren hadde mange skolester.</s> | <s id="NEST_Mai_135en.s32">The shoemaker had many shoe lasts.</s> |
<s id="NEST_Maino.s34">De var mønsteret for skoen |