<head id="NEST_Eng05no.h1">ENGLEBAKKEN VIDEREGÅENDE SKOLE 2005/2006</head> | <head id="NEST_Eng05_111en.h1">Englebakken Upper Secondary School 2005/2006</head> |
<s id="NEST_Eng05_111en.s1">Areas of study:</s> | |
<s id="NEST_Eng05no.s1">medier og kommunikasjon</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s2">Media and Communications</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s2">idrettsfag</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s3">Sport and Physical Education</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s3">ikt-driftsfag</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s4">Computer System Managing Studies</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s4">hotell- og næringsmiddelfag</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s5">Hotel and Food-Processing Trades</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s5">naturbruk</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s6">Agriculture, Fishing and Forestry</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s6">allmenne, økonomiske og administrative fag</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s7">General and Business Studies</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s7">Englebakken videregående skole har mange spennende opplæringstilbud.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s8">Englebakken Upper Secondary School offers a diversity of exciting courses.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s8">Naturbruk er et nytt tilbud høsten 2005.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s9">Agriculture, Fishing and Forestry is a new course offered from autumn 2005.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s9">Vår skole er stor nok til å kunne gi et variert fagtilbud, men ikke så stor at enkelteleven risikerer å forsvinne i den store massen.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s10">Our school is large enough to be able to offer a varied range of subjects, but not so large that the individual pupil risks not to be seen in the crowd.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s10">Vi arbeider for at du skal kjenne at skolen ønsker ditt aller beste, og at vi tar dine ønsker og behov på alvor.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s11">We endeavour for you to feel that the staff of the school wants your best, and that we take your wishes and needs seriously.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s11">På den måten kan vi hjelpe deg til å nå dine faglige mål, samtidig som du oppnår personlig vekst og utvikling.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s12">In that way we can help you to achieve your academic goals at the same time as you develop personally.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s12">Du skal også føle trygghet og trivsel i et annerledes utformet læringsmiljø.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s13">You should also feel safe and happy in a specially shaped learning environment.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s13">Skolen har et godt elev- og læringsmiljø, som vi skal ta vare på og videreutvikle sammen med deg og nye elevgrupper.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s14">The school has a good pupil and learning environment which we will maintain and develop further together with you and new groups of pupils.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s14">Vi ser en viktig sammenheng mellom læring, opplevelse og aktiviteter.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s15">We see an important relation between learning, experience, and activities.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s15">Derfor samarbeider vi med skoler i utlandet slik at du kan erfare mens du lærer.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s16">That is the reason why we cooperate with schools abroad to make you able to experience while you learn.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s16">Oppretting av ungdomsbedrifter i skolen, og samarbeid med næringsliv og frivillige lag og organisasjoner er også arbeidsmåter vi ønsker at du skal lære mer om.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s17">The establishment of businesses run by pupils and the cooperation with trade and industry and volunteer organisations are also working methods we want you to learn more about.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s17">Denne brosjyren gir litt informasjon om Englebakken videregående skole og skolens tilbud.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s18">This leaflet provides some information on Englebakken Upper Secondary School and the courses we offer.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s18">Før du tar det endelige valget, vil du også ha mulighet til å besøke skolen under ”Åpen skole” i høst, eller du kan be om en samtale og omvisning på skolen når det passer deg.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s19">Before taking the final decision you will also have the opportunity to visit the school during "Open School" this autumn.</s> <s id="NEST_Eng05_111en.s20">"Open School" is an arrangement at which we present our school to everybody who is interested.</s> <s id="NEST_Eng05_111en.s21">If you prefer it, you can ask for a talk and be shown round in the school whenever it suits you.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s19">Vi ser fram til å bli bedre kjent med deg!</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s22">We are looking forward to be acquainted with you!</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s20">Med hilsen Angela Gabrielsen – rektor</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s23">Greetings from Angela Gabrielsen - Headmaster.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s21">ALLMENNE, ØKONOMISKE OG ADMINISTRATIVE FAG</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s24">General and Business Studies</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s22">Ønsker du å ta mer teoretisk utdanning etter videregående skole så passer denne utdanningen for deg.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s25">This is the course for you if you plan to receive a theoretical education after upper secondary school.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s23">Etter tre år kan du komme inn på høgskoler og universiteter.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s26">After three years you can attend universities and university colleges.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s24">Noen studier stiller spesielle fagkrav.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s27">Some studies require that you have taken exams in special subjects.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s25">Alle disse fagkravene kan skolen dekke.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s28">All these subjects are taught at the school.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s26">På videregående kurs 1 og 2 har vi disse studieretningsfagene: Matematikk, fysikk, kjemi, biologi, informasjonsteknologi, geografi, samfunnskunnskap, engelsk og mediekunnskap.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s29">In Advanced Course I and II (second and third year of upper secondary, from now on the Norwegian abbreviations VK I and VK II are used in this text) we offer these special subjects: Mathematics, physics, chemistry, biology, IT, geography, social and political studies, English, and media.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s27">Fagmulighetene kan endres etter elevenes ønsker.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s30">The offered subjects could be changed according to the pupils' wishes.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s28">Små grupper gir gode muligheter for læring.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s31">Small groups give good opportunities to learn.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s29">Skolen tilbyr tysk som B- og C-språk, fransk som B-språk, og spansk som C-språk.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s32">The school offers German at beginner and intermediate levels, French at intermediate level, and Spanish at beginner level.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s30">Spansk tilbys også som valgfag.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s33">Spanish is also offered as an optional subject.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s31">Internasjonalisering er et satsningsområde ved skolen.</s> <s id="NEST_Eng05no.s32">Alle elevene vil derfor få tilbud om utveksling eller ekskursjon til utlandet.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s34">We focus on internationalisation and for this reason all the pupils will get the opportunity to undertake an exchange study or go on an excursion abroad.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s33">I flere av fagene arrangeres turer og ekskursjoner.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s35">Field tours and excursions are arranged as a part of the teaching in several subjects.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s34">Engelsk vk2 har for eksempel tur til England, fysikk vk2 har tur til solobservatoriet, mens geografi og biologi har ekskursjoner både på vk1 og vk2.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s36">During the English teaching in VK II there is a tour to England, during the physics teaching VK II the students visit the solar observatory at Harestua, north of Oslo, while pupils attending the classes in geography and biology have excursions both the second and third year.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s35">HOTELL- OG NÆRINGSMIDDELFAG</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s37">Hotel and Food-Processing Trades</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s36">Studieretningen gir tilbud om opplæring innen blant annet hotell- og restaurantnæringen, næringsmiddelbedrifter og produksjon av mat-, fiske-, drikke-, baker- og kjøttvarer.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s38">Training within the hotel and restaurant business, the food-processing industry and production of food, fish products, beverages, bakery products, and meat are some of the opportunities this area of study offer.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s37">Bransjen rekrutterer til fag som fungerer i sammenheng, fra produksjon av råvarer til ferdige produkter/tjenester.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s39">The line of business recruits to trades which have a connection, from production of raw materials to ready products/services.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s38">Dette er derfor et felt for deg med fantasi og skapertrang, enten det er kokkens evne til å komponere nye retter eller industriens evne til å lage nye produkter.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s40">This is therefore a field for you if you have a bit of imagination and are creative, whether you have the chef's ability to create new dishes or the industry's ability to make new products.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s39">Grunnkurset gir en innføring i bransjelære, produksjons- og konserveringslære, råstofflære, kosthold og ernæring og hygiene og mikrobiologi.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s41">The Foundation Course gives grounding in line theory, production and preservation theory, raw material theory, dieting and nutrition, and hygiene and microbiology.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s40">På Kokkfag VK 1 står matlagings- og råstofflære i fokus.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s42">During VK I Cooking the focus is on cooking and raw material theory.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s41">Ernæringslære, spesialkostlære/menylære, drikkevarer, og bransjelære er andre fag.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s43">Nutrition theory, special dieting theory/menu theory, beverages, and line theory are other subjects.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s42">Etter 2 år kan du fortsette som lærling i bedrift eller skaffe deg studiekompetanse ved å ta et tredje år på skole.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s44">After two years you can continue your education as an apprentice in a workplace or achieve qualification for higher education programmes by going to school for another year.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s43">IKT-DRIFTSFAG VK1</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s45">Computer System Managing Advanced Course I</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s44">Studieretningen tar inn elever fra alle grunnkurs.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s46">You can attend this course no matter what foundation course you have taken.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s45">Den passer for deg som liker å jobbe med alle sider ved IKT (drift og vedlikehold).</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s47">The course suits you if you like to work with all aspects of IT (running and maintenance).</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s46">En IKT-driftsoperatør skal kunne gi brukerstøtte og veilede andre i bruk av utstyr, programmer og informasjonstekniske oppgaver.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s48">A computer system manager should be able to give user support and guide others in the use of equipment, programmes, and information technical tasks.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s47">Du skal kunne vurdere informasjonstekniske tjenester og hjelpe brukerne til å finne hensiktsmessige løsninger.</s> <s id="NEST_Eng05no.s48">Det vil derfor bli satt store krav til selvstendig arbeid, god samarbeidsevne og fleksibilitet hos driftsoperatøren.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s49">You should be able to evaluate information technical services and help users to find suitable solutions, so great demands of independent work, ability to collaborate, and flexibility will be made on the computer system manager.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s49">Etter vk 1 kan du tegne lærekontrakt, skaffe deg studiekompetanse eller gå et ettårig forkurs til ingeniørhøgskolen.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s50">After VK I you can sign a contract of apprenticeship, obtain qualification for higher education programmes or attend a one-year preparation course in order to go to college for engineering.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s50">Klassen har eget datarom og elevene disponerer egen PC.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s51">The class has its own computer lab and each student operates his/her own computer.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s51">IDRETT</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s52">Sport and Physical Education</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s52">Studieretningen gir generell studiekompetanse med idrettsfaglig opplæring, og er et tilbud til deg som ønsker å kombinere utdanning og idrett.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s53">The area of study provides qualification for higher education programmes with professional sports education, and is an offer for those who want to combine education and sports.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s53">I idrettsfag legges forholdene til rette for å utvikle den enkeltes prestasjoner samtidig som idretten ses i sammenheng med kultur, norsk friluftslivstradisjon, helse og etiske normer og verdier.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s54">The Sport and Physical Education studies makes conditions favourable to develop each pupil’s achievements, at the same time as sports are seen in relation with culture, Norwegian outdoor life traditions, health and ethical norms and values.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s54">Utdanningen gir deg ferdigheter og erfaring med ledelse av ulike grupper.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s55">The education gives you skills and experience with coaching different groups of people.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s55">Du velger fordypningsidrett 2. og 3. året.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s56">You choose your major sport the second and third year.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s56">Skolen tilbyr for tiden: håndball, fotball, langrenn, telemark, alpint, twin-tip, snowboard, friluftsliv og orientering.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s57">Currently the school offers: handball, football, cross-country skiing, telemark skiing, alpine skiing, twin-tip, snowboard, outdoor life and orienteering.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s57">Fordypningstilbudet vil variere etter elevenes ønsker og lærernes kompetanse.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s58">The majors will vary according to the pupils’ requests and the teachers’ qualifications.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s58">Friluftsliv inngår som obligatorisk undervisning alle tre årene.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s59">Outdoor life is an obligatory subject all three years.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s59">Valgfagtimene kan brukes til idrettsfag, realfag, språkfag og skolens øvrige valgfag.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s60">The optional subjects may be physical education, scientific subjects, language subjects and the school’s other optional subjects.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s60">Du kan velge fag slik at du opparbeider deg tilleggspoeng ved søknad til høgskoler og universiteter.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s61">You may choose subjects so you work up additional points for application to university colleges and universities.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s61">MEDIER OG KOMMUNIKASJON</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s62">Media and Communications</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s62">Kurset legger vekt på å gi et grunnlag for å gå videre mot det store mangfold av yrkestilbud innenfor medie- og kommunikasjonsbedrifter.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s63">The course emphasises to provide a basis for continuing towards the wide variety of work offers within media and communication firms.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s63">Denne studieretningen passer for deg som kan tenke deg et yrke i for eksempel avisbransjen, i forlag, radio/tv, multimedia, reklame, kommunikasjon, internett, grafisk, trykkeri, bokbind.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s64">This area of study is suitable for you who would fancy an occupation in for instance the newspaper business, in a publishing firm, radio/TV, multimedia, advertising, communications, internet, graphics, printing office, book bindery.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s64">Etter VK 1 har du valget mellom fagopplæring eller et kurs som gir studiekompetanse, det vil si at du kan gå videre på høgskoler og universiteter.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s65">After VK I you can choose between an apprenticeship or a course which provides qualification for higher education programmes, which gives you admission to university colleges and universities.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s65">Studieretningsfagene mediekommunikasjon, mediedesign og medieproduksjon har som mål å gi deg kunnskaper innen de fleste fagområder som arbeider med medier.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s66">The special subjects media communications, media design, and media production have as a goal to provide knowledge within most of the fields which make use of media.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s66">Opplæringa tar bl.a. for seg</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s67">The education goes over the ground among other things:</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s67">• forskjellige kommunikasjonsformer og målgrupper</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s68">- different communication forms and target groups</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s68">• aktuelle verktøy i medieproduksjon:</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s69">- current tools in media production:</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s69">• forberedelse, utforming og produksjon av ulike medier (lyd-, tekst-, bilde), for å formidle ulike budskap.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s70">- preparation, design and production of different media (sound, text, photo), for transmitting different messages.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s70">NATURBRUK</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s71">Agriculture, Fishing and Forestry</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s71">Grunnkurset gir deg praktisk og teoretisk opplæring i allsidig naturbruk (jordbruk, dyrestell, skogbruk, friluftsliv, naturfag og hagebruk) og teknikk og håndverk.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s72">The foundation course offers practical and theoretic education in comprehensive agriculture (farming, animal care, forestry, outdoor life, natural science and horticulture) and technology and trade.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s72">Kurset gir nyttig innsikt i økologi miljøkunnskap både for de som vil skaffe seg studiekompetanse gjennom VK2 naturforvaltning, og for de som vil ha yrkeskompetanse i naturbruksnæringene (landbruk, skogbruk, fiske).</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s73">The course provides useful insight in ecological environmental knowledge both for those who want to get qualification for higher education programmes through VK II in nature management, and for those who want professional qualifications in the farming, forestry and fishing industries.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s73">Praktisk opplæring vil foregå på gardsbruk i distriktet, på besøksgarder, i elevbedrifter og ekskursjoner.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s74">Apprenticeships will take place at local farms, at farms open for the public, in student businesses and on excursions.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s74">Etter grunnkurset i Englebakken kan du søke VK1 på andre skoler.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s75">After the foundation course at Englebakken you can apply to VK I at other schools.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s75">ENGLEBAKKEN VIDEREGÅENDE SKOLE</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s76">About Englebakken Upper Secondary School</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s76">Skolen har erfart at kontaktlærerordningen fungerer godt.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s77">The school has found that the new form master arrangement works well.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s77">Oppfølgingen av den enkelte elev har blitt bedre og lærerteamene fører til å bedre samarbeidet og samordningen rundt grupper av elever.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s78">The continuous observation of each pupil has improved and the teacher teams leads to improving the team work and the coordination round the groups of pupils.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s78">Delt rådgivertjeneste der vi har et delt ansvar for yrkes- og utdanningsveiledning og sosialpedagogisk tjeneste, har ført til bedre støtte til enkeltelever.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s79">A shared counselling service, where we have a shared responsibility for work and education guidance and a school counsellor service has lead to better support of each pupil.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s79">Vi tror at disse tiltakene, sammen med en rekke andre, har ført til at mange av elevene er svært godt fornøyd med skolen.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s80">We believe these measures, together with several others, have caused that many of the pupils are quite satisfied with the school.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s80">Intensjonen med innføringen av studie- og veiledningetilbud er at eleven skal få økt innflytelse over egen arbeidsdag og dermed skal oppnå enda bedre karakterer.</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s81">The intention with the introduction of the study and guidance offer is that each pupil will increase the influence over their own work day and in that way obtain even better grades.</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s81">Vil du vite mer om Englebakken videregående skole og tilbudene våre?</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s82">Would you like to know more about Englebakken Upper Secondary School and our offers?</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s82">Kontakt oss!</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s83">Get in touch with us!</s> |
<s id="NEST_Eng05no.s83">Englebakken videregående skole, 1234 Englebakken Tel.: 11 22 33 44 Faks: 11 22 33 55 e-post: Englebakken.vgs@angel.face Hjemmeside: Englebakken.vgs.no</s> | <s id="NEST_Eng05_111en.s84">Englebakken Upper Secondary School, N-1234 Englebakken, Norway Tel.: +47 11 22 33 44 Fax: +47 11 22 33 55 E-mail: Englebakken.vgs@angel.face Web site: englebakken.vgs.no</s> |