ELASTISKE MEDIA I BERGEN SEMINAR OM INTERAKTIVE MULTIMEDIA

 

Øystein Reigem

 

The Elastic Charles er et prosjekt ved det prestisjetunge Media Lab ved Massachusetts Institute of Technology. Det fulle navnet på dette prosjektet er The Elastic Charles: A Hypermedia Journal. The Elastic Charles er laget som et eksempel på hvordan informasjon kan bli formidlet i framtiden - et avansert elektronisk tidsskrift om en vil. The Elastic Charles handler om elven Charles, som renner gjennom Boston.

3-5. september ble det holdt et seminar i Høyteknologisenteret i Bergen hvor The Elastic Charles ble presentert. Arrangører var HF-fakultetet ved Universitetet i Bergen, NAVFs edb-senter, m.fl. Fra Media Lab stilte Hans Peter Brøndmo og Glorianna Davenport.

Brøndmo er nordmann, og er den som har utviklet mikon-konseptet og resten av verktøyet som brukes til å bygge opp hypermedia-anvendelser som The Elastic Charles. Davenport har bakgrunn som filmskaper og fra arbeid med redigering av dokumentarvideo. Hun var dermed vant med en situasjon der mye relevant og interessant informasjon (video o.a) tas opp og samles inn, mens bare en brøkdel velges ut og presenteres. I tillegg er et medium med så lav oppløsning som TV ikke egnet til å presentere viktige typer informasjon som tekst, kart, m.m. Med den nye teknologien så hun en mulighet til å frigjøre seg fra begrensningene som lå i den gamle, og å skape en "ny litteratur", som hun sa. Et nøkkelpunkt for henne ble hvordan seeren skal lokkes til å interagere med det nye mediet, og der sto Brøndmos "elastiske" verktøy sentralt.

 

THE ELASTIC CHARLES

 

The Elastic Charles er et eksempel på hypermedia, som er en ny måte å organisere og presentere informasjon på. Hypermedia vil for det første si at det er snakk om ulike typer informasjon - tekst, grafikk, stillbilder, levende video og lyd. For det andre er informasjonen stykket opp i passe biter, som igjen er knyttet sammen med lenker. En følger disse lenkene og vandrer fritt rundt i informasjonen. Dette i motsetning til den lineære informasjonspresentasjonen vi vanligvis møter. Vi leser gjerne en tidsskriftartikkel pent og pyntelig fra start til slutt - i det minste er innholdet beregnet på det. Vi ser passivt et TV-program fra begynnelse til ende.

Elastiske media (elastic media) var forøvrig Davenports yndlingsbetegnelse for hypermedia-systemer. I det la hun at brukeren i slike systemer kan strekke, komprimere, avbryte og annotere (gjøre tilføyelser, notater til) sin opplevelse. (Husk på denne termen. Den kan være grei å ha den dagen du er lei av moteordene interaktiv video, multimedia, hypermedia.)

The Elastic Charles er utviklet på en Macintosh med ColorSpaceII og senere også ColorSpaceFx. Dette er kort for bl.a digitalisering av videobilder og for å legge tekst og grafikk over video. Programvaren er skrevet i HyperCard, men med en del eksterne rutiner skrevet i C (?).

Den som har sett HyperCard, vet at en forflytter seg i informasjonen ved å museklikke på "knapper", felter, ikoner, ord og annet i skjermbildet. Typisk er det at et ikon - en enkel grafisk figur - symboliserer et stykke informasjon. Ved et klikk på ikonet kommer denne informasjonen opp på skjermen. Når informasjonen er stillbilder eller levende video, er det i hypermedia-anvendelser vanlig å bruke pikoner (picons - picture icons), som er små stillbilder. Nytt i The Elastic Charles er mikoner (micons - moving eller motion icons). Et mikon er en kort sekvens av levende video som løper i løkke. Mikoner blir brukt til å symbolisere levende video.

Mikoner er spennende på den måten at de umiddelbart fanger oppmerksomheten, samtidig som de kan fortelle mer enn et pikon eller vanlig ikon. I The Elastic Charles kan mikonene i tillegg dukke opp dynamisk, f.eks i en sekvens levende video. Et eksempel er en sekvens som handler om forurensningen av Charles. Mens videoen løper, og en ser det forurensede vannet flyte forbi, kommer det plutselig til syne et mikon med bilde av en brovokter som har fulgt utviklingen i mange år. Klikker en på ham, fyller han skjermen og gir oss sin kommentar til saken. Etterpå vender en gjerne tilbake til elvesekvensen igjen, og et nytt mikon dukker opp - denne gangen av en kjent miljøaktivist. Klikker en på henne, får en høre hennes mening, osv.

 

THE ELASTIC HAUKELAND

 

Seminaret var et arbeidsseminar, og etter å ha blitt presentert for The Elastic Charles og det elastiske verktøyet, fikk de rundt 30 deltakerne i oppgave å lage en prototyp av et tilsvarende opplegg for informasjon om Haukeland Sykehus til pasienter eller mulige framtidige pasienter. På forhånd var det lagt til rette noen eksemplarer av en videoplate med materiale om sykehuset. Deltakerne ble fordelt på seks maskiner, hvorav to var fullt utstyrt med videoplatespiller, monitorer og ColorSpace-kort. En MacRecorder var også tilgjengelig for innspilling av ytterligere tale og lydeffekter.

Arbeidet ble noe hemmet av mangelen på fullt utstyrte arbeidsstasjoner, men ellers var deltakelsen en meget interessant opplevelse. Fem grupper fikk tildelt hver sin oppgave: interaktive kart og andre hjelpemidler for orientering oversikt over sykehusets tjenester inn- og utsjekking

informasjon/ordliste, spørsmål i forbindelse med språk og kultur introduksjon til sykehuset og til resten av informasjonen I en fellessesjon til sist på seminaret ble de enkelte delene sydd sammen til et komplett system av Brøndmo. Nå er det tvilsomt om den resulterende prototypen ville egnet seg i praktisk bruk. Bl.a hadde flere av prosjektdeltakerne vært i det lekne hjørnet - eksempelvis:

Innsjekking via "Hva feiler det Dem?"-meny med valgmuligheter som "Hjertestans", "Hjerneblødning" og "Vondt i baken". Meny med "Cut", "Paste", "Undo", etc i oversikten over kirurgiske tjenester.

Kommentar "Deres avskjed med sykehuset kan foregå på flere måter ..." med etterfølgende panorering til Møllendal kirkegård. (Tragi)komisk var det også at deltakeren fra Haukeland Sykehus, som også spilte pasient i videoen, ikke kunne være til stede på seminaret, da hun lå på sykehuset med brukne ribbein.

 

ELASTIC I BERGEN

 

Ved seminarets slutt ble all programvare både for The Elastic Charles og Haukeland lastet ned på en server hos EDB-senteret ved Universitetet i Bergen. I tillegg ble kopier av begge de aktuelle videoplatene værende i Bergen. Fra serveren har vi ved NAVFs edb-senter kunne hente inn systemene til vår Mac II med ColorSpaceII og Fx.

Elastic-verktøyet har innebygde drivere for Pioneer 4200 NTSC videospiller. Pioneer Electronics Norge A/S har lånt Senteret en spiller slik at vi har kunnet finpusse resultatene fra seminaret og vise dem i våre lokaler.

 

DET SOM GJØR HYPERMEDIA VANSKELIG

 

En rekke interessante problemer oppstår når en skal organisere informasjon som hypertekst eller hypermedia (og fra nå av svikter oversettelsen): Et av dem er "granularity", dvs at informasjonen i et hypermediasystem må være brutt ned i passende deler. Delene må være store nok til å være selvstendige, men heller ikke for store. Et annet er "kontinuitet", dvs hvordan en sikrer at informasjonen som når brukeren, fortsatt har en kontinuitet, selv om den er satt sammen av deler som kan komme i ulikt utvalg og rekkefølge. Systemet må også på et hvert tidspunkt kunne avbrytes ("interruptability"). Kontinuitet har med kontekst å gjøre. For å sette informasjonen i en sammenheng kan en også bruke vanlige teknikker med å presentere oversikter før detaljinformasjon. Ellers er kontekst-modeller et interessant konsept. F.eks kan en tenke seg at systemet holder rede på hvilke tema brukeren vet noe om allerede.

Hypermedia-systemer bør ha en "limited look-ahead", dvs at systemet skal ligge i forkant og finne fram og organisere den informasjon som brukeren vil kunne komme til å be om. Dette er et vanskelig problem, som en ikke har kommet langt i løsningen av. En annen ønskelig egenskap er "graceful degradation", dvs at systemet, som nødvendigvis vil inneholde informasjon av begrenset omfang, på en elegant måte kan signalisere at brukeren er i ytterkanten av systemets kunnskap - at det ikke er mer å hente for brukeren i den retning hun beveger seg. Systemet bør evt lede brukeren bort fra kanten og inn igjen i kunnskapen.

 


Innholdslisten for dette nummeret  Hovedside, Humanistiske Data Hjemmeside, Humanistisk Datasenter