DB170102 VA-111 Sjkval
DB170102 Ubekreftede spekulasjoner går ut på at atomubåten « Kursk », som i 2000 havarerte i Barentshavet, fraktet en Sjkval .
DB170102 UNIK : Sjkval er den eneste superkaviterende torpedoen i daglig drift i verden.
DB170102 Tradisjonelle torpedoer, derimot, kan ta i bruk avansert sporings- og styreteknologi som den første versjonen av Sjkval ikke kan - i tillegg til ulempen med superkavitasjonen bråker rakettmotoren infernalsk, og forstyrrer slike systemer.
DB170102 Navnet er VA-111 Sjkval .
DB170102 I tillegg hevder Iran å ha en superkaviterende torpedo under utvikling, Hoot - trolig en tilbakekonstruert variant av Sjkval .
DB170102 Det var nettopp et slikt scenario torpedoen i sin tid ble konstruert for, allerede på 1960-tallet ; den gang skulle Sjkval være sovjetiske atomubåters selvforsvarssystem.
DB170102 Derfor er Sjkval først og fremst brukbar i situasjoner der den bare trenger å gå rett fram - f.eks. for å uskadeliggjøre en trussel mot ubåten som bærer den.
DB170102 Den tyske våpenprodusenten Diehl-BGT kunngjorde i 2004 at de jobbet med å utvikle en torpedo, Barracuda, som kunne gå nesten like fort som Sjkval , men planene materialiserte seg aldri i et ferdig produkt.
DB170102 Sjkval har også vært i sentrum for en spionkrise.
DB170102 Sjkval , derimot, bruker en rakettmotor, som forbrenner drivstoff til gass, som skyver torpedoen gjennom vannet i hht.